8 myter om alkohol

Alkohol i alla dess former har alltid omgetts av myter och halvsanningar. Hur de uppstått är oklart, men du har säkert stött på ett par av dessa påståenden. Vi har samlat några av de vanligaste här nedan och avhandlat huruvida det är sant eller falskt.

1. ”Det är bättre att dricka lite varje dag”

Det är när du blir berusad som du riskerar att skjuta lite på toleransnivån och i sin tur hamna i ett alkoholberoende. En kraftig berusning sliter också hårt på kroppens organ. Om man istället sprider ut drickandet jämnt över veckan, minskar risken att fastna i ett skadligt beteende. Det ska dock inte kombineras, dvs att dricka lite varje dag i kombination med att på helgen bli berusad. Något som tyvärr blivit lite av ett resultat av att vi implementerat en kontinental dryckeskulturen men samtidigt behållit våra nordiska vanor.

2. ”Man får huvudvärk av mörk alkohol”

Det stämmer. Mörk alkohol innehåller flera hundra olika ämnen. Vid produktionen bildas ofta biprodukter som kan ge ”allergiska reaktioner” och de ämnena är fler vid framställningen av mörka drycker. I rött vin är det t ex histaminet som många kan vara överkänsliga mot.

3. ”Tusentals hjärnceller dör när du tar en nubbe”

Hjärnan tar skada om du regelbunder super dig berusad. Forskning visar dessutom på att hjärncellerna får svårare att kommunicera med varandra. Trots detta stämmer inte påståendet att hjärncellerna dör om du tar en nubbe. Det är alltså helt ok att fira midsommar i lugn och ro. Däremot ska man såklart komma ihåg att det går snabbare att bli berusad på ren sprit än andra alkoholhaltiga drycker.

4. ”Ta lite kaffe så nyktrar du till”

Kaffe är ju en förträfflig dryck, nästan lika bra som vin, men den kan tyvärr inte tillskrivas några egenskaper som tillnyktring. Däremot kan det ju hjälpa att bli lite piggare och en fika tar ju också lite tid. Koffein är ju precis som alkohol, vätskedrivande. Därför är det viktigt att komplettera kaffet med vatten för att undvika vätskebrist.

5.”Öl är bra för hår och naglar”

Öl innehåller små mängder B-vitamin som anses främja kvalitén på hår och naglar. Men, just ölen är inte den bästa källan till B-vitaminintaget. Dels driver alkohol vätska och eftersom B-vitaminer är vattenlösliga vitaminer följer de också med den ökade urinmängden som alkoholen orsakar. Dessutom krävs ett B-vitamin som heter niacin för att bryta ned alkoholen i kroppen. Det är en större mängd som förbrukas än vi tar in med ett par öl.

6.”Man blir tjock av alkohol”

Alkohol innehåller en stor mängd kalorier, så ja, det stämmer. Ett glas vin eller en öl motsvarar ca 150-200 kalorier. Det är ungefär som att äta ett wienerbröd. Däremot har viss forskning visat på att just kalorier från alkohol är mindre benägna att orsaka fetma än just de som kommer från fett eller kolhydrater. En teori är att alkoholen ökar kroppstemperaturen och att en del av alkoholens kalorier försvinner som värme. Vin och ren sprit innehåller få kalorier om man jämför med ex öl, likörer och för att inte tala om läsken eller juicen som drinken ofta blandas med. Kroppen ser dock till att förbränningen av alkoholen i levern prioriteras. Då skjuts förbränningen av exempelvis fett upp. Alltså, vill du gå ner i vikt bör du undvika alkohol, oavsett om du räknar kalorier eller kolhydrater i din kost.

7.”Champagne gör mig så sprallig”

Vissa alkoholhaltiga drycker snabbare går ut i blodet än andra, Champagne är en av dem. På grund av kolsyran i drycken absorberas champagnen snabbare i tolvfingertarmen och tunntarmen. Dessutom finns ju en psykologisk effekt av att dricka just bubbel. Förväntningen på alkoholen som gör att vi beter oss berusat. Champagne är ofta förknippat med fest och lyx och stärker sannolikt glädjeeffekten ytterligare och kan göra att vi känner oss spralligare än vanligt.

8.”Jag går på en vitvinsdiet inför bröllopet”

Varken vitt vin eller någon annan alkoholhaltig dryck är att rekommendera om du planerar att gå ned i vikt. Att dricka alkohol är tvärtom och gott ett enkelt sätt att gå upp i vikt på!