fbpx

Därför är vi på Vinliv unika

Det handlar inte om att kränga vin. Vi vill mer. Vi vill tipsa om bra viner och de mest spännande vindistrikten. Allt för ett bättre vinliv.

I Sverige är det som bekant restriktivt kring alkohol. Vi har ett detaljhandelsmonopol där alkohol säljs under mycket reglerade former. Även annonsering av alkohol är strängt reglerat. Och det enda företag som säljer vin till svenska folket, får inte marknadsföra sina produkter.

Det finns det å andra sidan en rad andra företag som gör, exempelvis vinimportörer eller personer som står bakom ett vin, eller snarare en etikett med sitt namn som varumärke.

Det finns också flera vinsajter som gör kommers på detta. Som kränger dagliga annonser och bara bryr sig om att vinet så småningom ska hamna i butikshyllan på Systembolaget. Genvägen via beställningssortimentet, så att säga.

Och så finns Vinliv.

Visst, vi säljer annonser, vi använder oss av sociala medier för att nå våra medlemmar. Men vi sätter alltid vinet i ett sammanhang, skriver om regionen det kommer ifrån, kanske om producenten eller om druvan vinet är tillverkat på. Vi jobbar redaktionellt och visar att vi verkligen älskar vin. Därför tipsar vi också om vinresor eller bara om annat bra vin utan att det finns en transaktion bakom.

Det gör oss på Vinliv unika.

För vi tror på kunskap, att ett vin är både roligare att köpa och kanske till och med godare att dricka om vi vet något om det.

Som exempelvis ett amarone. Vet vi att vinet produceras i Veneto i nordöstra Italien av en familj som gjort vin i flera generationer och att det är tillverkat på tre lokala druvor, Corvina, Corvinone och Rondinella känns det bättre.

Det blir inte vilket rödvin som helst. Det finns även historia bakom vinet.

Det tror vi på.