fbpx

Prosecco äger svenska marknaden

Det italienska bubbelvinet prosecco fortsätter att dominera marknaden. Och den som trodde att det bara var en svensk angelägenhet, trodde fel. Helt fel.

Vi gillar bubbel, oavsett var det kommer från. Men allra mest tycks vi gilla det när bubblet kommer från Italien. Här görs ju flera varianter, men av alla är det proseccon som är svenskarnas favorit. Med råge.

Det har samtidigt talats om att vurmen kommer att svalna. Men det är inget vi ser idag. Tvärtom. Proseccon växer sig starkare och äger den svenska marknaden. På Systembolaget är fem av de tio mest sålda bubbelvinerna nämligen prosecco.
Vad som gör vinet så populärt är bland annat dess lätthet, den lilla sötman och en prisvärdhet som slår det mesta. Konsumenter gillar det här och börjar nu hitta andra användningsområden än till förfest. Det går ju alldeles utmärkt att kombinera med mat.

 

Man kan tro att proseccon är bara en svensk angelägenhet. Men även där är man fel ute. Det dricks mer och mer världen runt. Och nu jobbar de italienska producenterna som bäst mot den kinesiska marknaden. Här finns en enorm potential, en marknad med över 1,3 miljarder människor.

 

Även USA har potential, menar man från industrin i Veneto där proseccon produceras. Under 2018 konsumerades nästan 500 miljoner flaskor bubbelvin från Italien världen över. 400 miljoner av dessa flaskor var prosecco. Samma år drack vi i Sverige nästan 7 miljoner flaskor prosecco.