Plötsligt fick italienarna eld i baken. Barbera? Det är ju vår druva, utropade de. Och så började processen med att ta tillbaka druvan. Det tog ett tag, men idag är den ovedersägligt italiensk. Från Piemonte, dessutom.
Historieskrivningen kanske är en smula orättvis. Druvan Barbera har förvisso sedan sekel odlats i nordvästra Italien. Den har varit så populär att den är idag den mest odlade, bland storheter som Nebbiolo, Dolcetto, Moscato och Arneis. För att nu nämna några.
Den har också betraktats som folkets druva, alltså gett viner med vardaglig karaktär, ett vin att dricka vilken norditaliensk vardag som helst. Vino di Martedì, tisdagsvin, med andra ord.
En storögd omvärld
Men det är inte där skon klämmer, eller klämde för de italienska vinbönderna. Det var exponeringen. Förmågan att sätta ursprung på den, visa upp den för en storögd omvärld och berätta, med stolthet, att den här fantastiska druvan har vi jobbat med sedan tidernas begynnelse.
Här slogs de nämligen på fingrarna av de kaliforniska vinproducenterna med väl utvecklat sinne för affärer och en omvärldsbevakning som imponerade. Det var ju deras möjlighet att få exponering internationellt. Och här, kan man säga, utklassade de italienarna på hemmaplan.
Matbordet i vingården
Italienarna har ju alltid varit skickliga på att servera den bilden vi vill ha av Italien: matbordet uppdukat i vingården, den stora familjen på plats, en nonna som står och lagar den perfekta pastasåsen på receptet som gått i arv under flera generationer. Och så vinets självklara plats på bordet.
Faktum är att många viner på druvan Barbera, där den exponerades med all önskvärd tydlighet, kom, på 1980-och 1990-talet, från Kalifornien dit italienska vinproducenter tagit sin tillflykt och gjort vad de gjorde i Italien: vin. På etiketten stod namnet med stora bokstäver och plötsligen blev vi nyfikna, drack vinet, gillade det och ville ha mera.
Vinerna blev bättre
Då vaknade vinfolket i Piemonte och bestämde sig raskt för att ta kommandot, göra de två saker de är bäst på, vin och servera bilden av det Italien vi vill ha. Druvan stod nu i fokus, vinerna blev bättre och bättre. Vi gillade det vi såg, drack och kombinerade med den italienska maten.
Men på vilket sätt förändrade detta vinvärlden? Jo, genom att många producenter, långt ifrån bara i Italien, blev varse vilken konkurrensfördel de hade i sitt unika arv, i sina traditioner, i sin kunskap att göra vin och påtala ursprung. I sina druvor.
Ta sig igenom vinbruset
Att ha något så unikt och att kunna dra nytta av det är a och o i vinvärlden. I synnerhet idag, när vi har ett stort druvfokus och för att ta sig igenom bruset, vinbruset. Att det står Barbera på etiketten skvallrar om vilket vin vi kan förvänta oss.
Barbera… Jo tack, den vill vi ha. Från Italien.
Ordningen återställd.
Vinliv tipsar!
Enzo Bartoli Barbera d’Asti Superiore, 2020
Härlig representant för vad man kan åstadkomma med druvan Barbera i sina bästa stunder. Vinet har fin balans, mycket drickvänlig ton, inslag av blåbär, körsbär, mogna jordgubbar, lite sötlakrits, fat och medellång eftersmak i druvpräglad stil.
Perfekt till pizza, kyckling eller en riktigt god pastarätt med vitlök och parmesan.