Mängden alkohol som konsumerades under 2023 var mindre jämfört med 2022. En anledning till det kan vara de ekonomiska förutsättningarna som rådde under året. Det menar Björn Trolldal på CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.
År 2023 minskade den totala alkoholkonsumtionen av ren alkohol i Sverige med 2,7 procent. Det visar siffror från CAN. Där inkluderas både den försäljning som Systembolaget hade samt de köp som gjorts vid utlandsresor. Det är den största minskningen sedan 2014 om man inte räknar med 2020 när det var pandemi.
– Detta visar att det ekonomiska läget under 2023 även har påverkat köpen av alkohol, säger Björn Trolldal, utredare och forskare på CAN i ett pressmeddelande.
Heltäckande bild
Mätningarna grundar sig utifrån två parametrar, dels den registrerade alkoholförsäljningen såsom restauranger, livsmedelsbutiker och Systembolaget, dels den oregistrerade försäljningen.
Där ingår exempelvis hemtillverkning, resandeinförsel eller alkohol som har smugglats in. Sedan sätts delarna ihop för att få en heltäckande bild och för att få ett svar på de oregistrerade genomförs en frågeundersökning där personer i Sverige mellan 17 och 84 år inkluderas.
Minskad försäljning
Även om Systembolagets försäljningssiffra minskade, så ökade deras procentsiffra av den totala konsumtionen från 2022. Den totala konsumtionen för de registrerade delarna landade på omkring 86 procent och det är cirka en procentenhet mer än året innan.
Medan de oregistrerade delarna låg på cirka en procentenhet mindre än 2022 och slutade därför på ungefär 14 % av den totala alkoholkonsumtionen.