Pandemin har satt sina spår bland svenska vinkonsumenter. Allt fler kunder har under det senaste året köpt avsevärt dyrare vin än tidigare. Det visar ny statistik från Systembolaget.
Det har pratats om svenska vinkonsumenters nyväckta intresse för Fine Wine, alltså lite dyrare vin. Och i takt med att vi inte kunde spendera pengarna på krogen, började vi istället handla dyrare vin på Systembolaget. Så lät i alla fall analysen.
Men nu visar färsk statistik från monopolet att var tredje flaska vin inhandlat på Systembolaget kostar över 100 kronor, närmare bestämt 34,4 procent. Det är en ökning med 19,4 procent sedan årsskiftet.
Samtidigt har vin i lägre prissegment tappat stort. Viner som kostar mellan 40 och 49 kronor har tappat hela 67 procent och utgör nu bara 0,1 procent av den totala marknadsandelen.
Samtliga andra prissegment har minskat dramatiskt. Den enda kategorin som ökat, utöver vin över 100 kronor flaskan, är vin mellan 90 och 99 kronor. Dock endast marginellt, med 1,9 procent.
Fortfarande är det franskt vin över 100 kronor flaskan som säljs allra bäst.