Pandemin har gjort att vi dricker mindre vin. Anledningen är att vi inte längre trängs på krogen och att reseinförseln minskar. Samtidigt har det statliga monopolet gått som tåget.
Om vi nu kan prata om vinnare i pandemins spår år Systembolaget i alla fall en av dem. Under pandemi-året 2020 gick nämligen försäljningen på monopolet upp med hela elva procent. Detta trots att gränshandeln, alltså framför allt norrmännens vininköp i svenska systembutiker, rasat.
Samtidigt som ökade försäljningssiffror på det statliga monopolet rusat har konsumtionen av alkohol i Sverige minskat, med sex procent jämför med 2019.
– Minskningen beror framför allt på en kraftigt minskad resandeinförsel och lägre försäljning på restauranger, säger Björn Trolldal på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning som nyligen publicerat statistik över vår alkoholkonsumtion.
Försäljningen på restauranger, som är en av de näringar som tagit den största ekonomiska smällen, minskade med 35 procent under 2020.
Även köpen av smuggelsprit har minskat drastiskt, med hela 44 procent.
Så här ser fördelningen ut över varifrån svenskarna köper sin alkohol under 2020 (uppgifter för 2019 inom parentes):
• Systembolaget: 76 % (65 %)
• Restauranger: 7 % (10 %)
• Folkölsförsäljning: 5 % (4 %)
• Resandeinförsel: 5 % (12 %)
• Köp av smuggelsprit: 3 % (6 %)
• Hemtillverkning: 2 % (2%)
• Köp via internet: 2 % (1 %), dock inte från Systembolaget