Under 2022 införde Systembolaget förskottsbetalning vid beställning av vin, men bara i vissa butiker. Det som varit en test kommer nu i slutet av året att bli permanent i samtliga butiker. Men vad innebär det för konsumenter? Vinliv har svaret.
Under hösten 2022 inledde vårt svenska monopol en test: att ta förskottsbetalning vid beställning av vin. Precis som andra butiker gjort i flera år. Men detta är känsligt, då det kan få konsumenter att kanske radera sin beställning innan det är dags att betala.
Eller?
Precis som vi alltså gjort i nästan samtliga fall när vi köpt varor eller tjänster på nätet, betalar vi i samband med köpet. Och inte när vi får eller hämtar ut varan. Det är alltså det Systembolaget under slutet av detta år ska införa.
Med andra ord, Systembolaget blir som en vanlig butik.
Stor betalningsförmåga
Sedan tidigare har betalning i samband med beställningen införts för hembeställningar och beställningar till ombud. Men nu finns det leverantörer som tror att detta kan leda till färre beställningar.
Visst kan det bli så att vi är mer beställnings- och betalningsbenägna när vi precis fått lön, att fönstret då vi gör våra beställningar krymper, men troligen kommer detta att ske endast under en övergångsperiod. Ser vi till när handeln i stort, är betalningsförmågan (och viljan) stor under hela månaden.
Stort plus för konsument
Vad det innebär för kund är intressant. När man gjort sin beställning och ska hämta ut vinet, har det ibland saknats vin då detta varit slut hos leverantören. Denna information har man då fått först när det varit dags att hämta ut sin dryck i någon av de 448 butikerna runt om i landet.
Med den nya ordningen som monopolet inför, måste Systembolaget emellertid säkerställa att allt verkligen finns på plats när vi kommer för att hämta ut vinet. Det har vi ju betalat för.
Öppet köp i 30 dagar gäller
Som vanligt gäller att du som konsument alltid har rätt att lämna tillbaka dina inköpta varor på Systembolaget. Oavsett om det är beställda varor eller om du köpt dem direkt i butik. Här gäller 30 dagars öppet köp.
Vad händer då om du inte hämtar ut din beställning? Jo, då avslutas den och återbetalning sker inom två veckor.
Systembolagets butiker blir alltså som alla andra butiker.