Publicerat 5/11 - 2019

Hemligheterna bakom Italiens vinframgångar

Att Italien dominerar stort på Systembolaget vet vi. Och har gjort det sedan länge. Men vet du varför? Vinliv har svaret.

Italien är det land som går bäst på den svenska vinmarknaden. Omkring en fjärdedel av allt vin som inhandlas på monopolets butiker kommer från den apenninska halvön. Vilket är mer imponerande än det låter då det finns vin från över 50 länder på Systembolaget.

Det finns flera anledningar till landets popularitet men där den enklaste är att vinerna helt enkelt är goda. och uppskattas av svenska vinkonsumenter. Kolla bara in vår vurm för prosecco.

Uppbackning av Systembolaget

Samtidigt får den italienska vinindustrin sedan länge uppbackning från monopolet. Italien har 617 röda viner i ordinarie sortiment. Att jämföras med länderna som hamnar i topp fem bakom Italien: Frankrike 479, Spanien 236, USA 193 och Australien 115.

Men vad som gör Italien så intressant som vinland är att de är mästare på att sätta vinet i ett sammanhang. Vi ser ju framför oss bilden av den italienska livsstilen, elegant, passionerad och alltid med vin i centrum.

Härlig variation av viner

Italienarna har tillerkat vin i flera tusen år och verkar ha bestämt sig redan från början: variation, variation, variation. Varje region, varje del av region, ibland till och med varje by, gör sina egna viner, sin egen profil.

Det är ju en av alla de saker vi älskar med apenninska halvön: blandningen, stoltheten, variationen. Och så maten förstås, som på samma sätt präglas av italienarnas egenart.

Italien runt där allt är annorlunda

Res i runt i landet och beställ en enkel pasta. Varje rätt är annorlunda. Med det gemensamma: den godaste du ätit. Eller en pizza. Likadant där.

Och med vinerna är det episk skillnad mellan de olika vindistrikten. Något som man från vinmyndigheters håll också värdesätter. Det är bara Frankrike som har fler klassade vindistrikt än Italien.

Säger en hel del.

Därför dominerar Italien så fullständigt. Vinliv har spaltat de viktigaste faktorerna.

1Italien som land är ju ett av de starkaste varumärkena bara det.

2Prisvärda viner, alltså generellt mycket vin för pengarna.

3Mångfald, spännande vitt, rött, rosé och bubbel från landets alla hörn.

4Hög lägstanivå, att alla viner erbjuder kvalitet, med något enstaka undantag.

5Hög högstanivå, räcker med att nämna Barolo eller supervinerna från Toscana eller Sicilien.

6Mat i centrum, i Italien är maten viktig, även för vinet, lokal mat dessutom.

7Några succéviner som får medial exponering och skapar ett generellt intresse runt om i världen. Typ prosecco.

8Röda viner med fruktsötma som uppenbarligen går hem på svenska marknaden, inte minst för sin matvänliga profil.

9Uppbackningen från Systembolaget i det ordinarie sortimentet där övervägande del av viner kommer från Italien.

Vinliv tipsar!

Grandicone Appassimento

“Rött vin från södra Italien tillverkat på appassimento-metoden. Det innebär att man torkar druvorna för högre koncentration och smak i vinet.

Vinet har en fyllig, smakintensiv karaktär med inslag av örter, vanilj, mogen frukt, björnbär, mjuk strävhet och en mycket lång eftersmak i bärig stil.”

Johan Franco Cereceda

Nr 75488 • 99 kr (1000 ml)

Johan Franco Cereceda, Author
Johan Franco Cereceda

Vinlivs chefredaktör med 30 år i vin- och mediabranschen samt vinutbildare. Dricker vin varje dag, helst torr sherry, fino eller manzanilla, eller rött från Bordeaux.