Nu lanserar kriminologiprofessorn Leif GW Persson ett bubbelvin. Efter de enorma succéerna med både rött och vitt vin, lanseras detta lagom till när bubbelsäsongen börjar på allvar.
Lasse Berghagen har gjort det, liksom Pernilla Wahlgren, artisten Jill Johnson, komikern Robert Gustafsson och stjärnkocken Leif Mannerström. Idel svenska kändisar, folkkära hjältar som rider på sitt varumärke.
Inget fel i det.
Alla verkar de ha en stor kärlek till den jästa druvmusten. Och visst ska deras namn stå med stora bokstäver över vinets etikett. Det är ju det som säljer, i alla fall till en början. Sedan blir det hiss eller diss.
Per Morbergs viner hade en enorm peak, men tappade sedan rejält. Kriminologiprofessorns viner verkar däremot inte se ett slut. Både det röda och vita har gjort succé och nu lanseras Leif GW som Sveriges vinkung i samband med släppet av hans nya alster: G W :s Bubbel.
Det är en så kallad Blanc de Blancs, alltså ett vitt vin tillverkat på endast gröna druvor, i detta fall Chardonnay. Vinet kommer från Frankrike och kostar 109 kronor.
Frågan är inte om det blir succé. Frågan är hur stor succén blir.
Nyfiken?
Vinet har inslag av citron, gröna äpplen, lite bröd, brioche och medellång eftersmak.
Finns att beställa på Systembolaget. Artikelnummer 78196.