Det handlar om passion för vin och mat. Men även att jobba för att alla ska kunna ta del av det goda livet. Filosofin är lika enkel som självklar.
‒ Vi vill vara de som säkrar den goda vinupplevelsen, säger Emma Boholm på VildMedVin.
Vinliv fick en pratstund med Emma Boholm på VildMedVin, ett vinföretag som satsar mycket på försäljning av vin via nätet. De har funnits på den svenska marknaden sedan 2014, men nu expanderar de stort i Sverige.
Sverige intressant som marknad
‒ Det finns en stor tillväxtpotential i Sverige och det är jättekul. Vi ser ju också att vinintresset bara växer och växer, förklarar Emma Boholm på VildMedVin.
Emma som är utbildad E-Commerce Manager har hunnit med att jobba något år på företaget, har sedan tidigare en gedigen bakgrund inom retail med marknadsföring och service som spets. Men hon ser sig inte som en självutnämnd vinexpert. Snarare tvärtom, och att det snarare hjälper henne i sitt jobb.
Det viktiga för oss är att tillgängliggöra vinköpet genom att göra det smidigt och enkelt.
‒ Precis. Detta går hand i hand med att man inte behöver vara vinexpert för att kunna ta del av vårt sortiment. Eller ens hitta njutningen i vin och mat i kombination. Mitt intresse för wine and dine har funnits där i många år men har blivit allt starkare med tiden. Vi vill att alla ska vara välkomna och få en bra upplevelse, nybörjare som expert.
Samarbete med många importörer
VildMedVin beskriver hon lite som ett vinöst Zalando där de samarbetar med många importörer i Danmark som gör att de kan erbjuda ett brett sortiment och en rad unika produkter i Sverige. Här sitter också VildMedVin på en jättefördel, nämligen en hel stab av kompetenta människor, både sommelierer och spritexperter. Samt en stark teknisk kompetens.
‒ Det viktiga för oss är att tillgängliggöra vinköpet genom att göra det smidigt och enkelt.
Det ska också tilläggas att det är helt lagligt att beställa vin via nätet. Företaget VildMedVin, med säte i Danmark, betalar dessutom alla kringkostnader, inklusive alkoholskatten i Sverige.
Intresset för att handla vin på nätet har ju mångdubblats de senaste åren. Kalla det pandemieffekt eller så börjar många vinintresserade nu se vilka fantastiska alternativ det finns till det svenska monopolet. Här erbjuds man ett enormt utbud, ofta andra viner än de som står och dammar i butikerna. Och sedan får man det gratis hemlevererat.
Upptäcka, utforska, uppleva
Men för VildMedVin handlar det inte om att maximera försäljningen. Det finns en filosofi som Emma hela tiden återkommer till. Den att prata i ögonhöjd med kunderna, att inte vara förmer i vinvalet. Snarare att fler svenskar ska kunna upptäcka, utforska och uppleva mer vin utan att behöva vara vinexpert
‒ Men med den goda upplevelsen menar vi samtidigt att man inte ska dricka för mycket, utan ansvarsfullt. Och man med vår hjälp lyckas hitta de där vinerna som passar ens smakprofil.
Företaget VildMedVin grundades 2007 och gick online redan 2008 i Danmark. Först en handfull år senare initierades etableringen i Sverige. Idag har VildMedVin över 50 anställda i Danmark, bland annat på flera franchisebutiker runt om i vårt västra grannland.
‒ Allt startade när vännerna Thomas Pedersen och Peter H. Pedersen tog över en vinbutik på Jylland. De undrade sig över varför det inte fanns en vinbutik online, med tusentals kvalitetsprodukter, som erbjöd rådgivning och inspiration till alla som älskar vin. Det var så idén om VildMedVin föddes. Thomas kom från IT-branschen och hade exakt den kompetensen som krävdes för att göra det enkelt och smidigt att köpa vin online, berättar Emma.
I takt med att vinvärlden växte öppnade VildMedVin sedan fler butiker runt om i Danmark och är idag en av de ledande på online-försäljning av vin.
Storsatsning på vin och mat
Samtidigt har de insett att vinvärlden rör på sig. Så det gäller att hänga med. Nya, spännande producenter runt om i världen presenteras ständigt i sortimentet och nu kommer en storskalig, mycket intressant satsning: vin och mat i kombination.
‒ Det här är något vi verkligen jobbar intensivt med, att utveckla kombinationen mat och vin. Vi har redan idag flera sommelier man kan kontakta på chatt för att träffa rätt i sitt urval.
Filosofin är alltså enkel. Att säkerställa kvalitet på vin och leverans, att jobba för att varje kund får ta del av en god upplevelse, att jobba med vin och mat i kombination. Och att alla ska få en god upplevelse från början till slut.
‒ Vi börjar med att prata om vin. För redan där växer den goda upplevelsen, avslutar Emma Boholm på VildMedVin.