Alkoholkonsumtionen i Sverige ökade med två procent under 2021. Det framgår av preliminära uppgifter från CAN.
–Systembolagets försäljning är fortsatt hög, säger Björn Trolldal på CAN.
Även under pandemins andra år ser vi nu att alkoholkonsumtionen ökade. Det framgår av en rapprot från CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.
‒ Vi ser att pandemins effekter på alkoholkonsumtionen fortsatte även under det andra pandemiåret 2021, säger Björn Trolldal, som är utredare med forskningskompetens på CAN och ansvarig för mätningarna.
Monopolets försäljning hög
Mellan de två pandemiåren 2020 och 2021 var det små förändringar när det gäller varifrån konsumenterna skaffade sig alkoholen.
‒ Systembolagets försäljning är fortsatt hög och resandeinförseln är fortfarande betydligt lägre än innan pandemin, fortsätter Björn Trolldal.
Total konsumtion av alkohol
Mätningarna startade år 2000 och har pågått kontinuerligt sedan dess. Huvudsyftet är att beräkna den totala alkoholkonsumtionen i Sverige.
I mätningarna sammanställs dels den registrerade försäljningen av alkohol på Systembolaget, restauranger och livsmedelsbutiker, dels den oregistrerade delen som består av resandeinförsel, köp av smugglad alkohol, köp via internet och hemtillverkning.