Det går i vågor. Ena året är det Sydafrika, andra Spanien. Men Italien har lyckats placera sig i topp flera år i rad nu över svenskarnas favoritland. Hemligheten stavas…
Visst är det så att italienskt vin alltid varit populärt i Sverige. Men aldrig som nu. Nästa varannan flaska rött vin vi köper på Systembolaget är från apenninska halvön. En helt galen dominans.
Nu hamnar visserligen de andra stora vinländerna Frankrike på andra och Spanien på tredje plats, men de är långt efter.
Men vad är det som gör Italien så populärt?
Dels har vi vår generella längtan efter italiensk mat- och vinkultur, dels och kanske viktigare, har vi några storsäljande vinområden som säljer enorma mängder till den svenska marknaden.
Tänk prosecco, amaroneviner, viner från Piemonte och de uppsötade vinerna från södra delen av Italien. Oavsett vad vinsnobbarna tycker, är det vin som når folkhemmet.
För vi ser knappast något tecken på avmattning.
Tvärtom. Nu har ju många svenska vinkonsumenter börjat snegla rejält mot Barolo och Barbaresco, dyra områden med komplexa viner. Knappat mainstream. Så stark är alltså vurmen för italienskt vin.
Och när vi ändå är inne på Piemonte… där vi också hittar det intressanta druvan Dolcetto som ger viner med mer direkt karaktär, viner man ska avnjuta tidigt, inte nödvändigtvis behöva lagra i tio år. Inte minst viktigt.
Toscana befäster sin position, klassviner på internationella druvsorter eller governo-viner tillverkade på torkade druvor. Allt går hem.
Och så förstås: nu kommer de vita vinerna från Italien. Ännu så länge ligger marknadsandelen i Sverige på en försiktig tredjeplats. Men vi ser hur andelarna ökar i takt med bättre viner och större nyfikenhet från svenska konsumenter.
Unikt, personligt och med spännande druvor. Det är vad vi har framför oss från italienskt vin, både vitt och rött, bubbel och sött.
Och det är bara att gratulera. Både Italien och Sverige.
”Från Piemonte på druvan Dolcetto som ger balanserade, matorienterade viner.
Rött balanserat vin i mycket drickvänlig stil, inslag av körsbär, örter, nötter, fin fräschör, blåbär och mogna skogshallon i mjuk stil och medellång eftersmak.”
Vinlivs chefredaktör med 30 år i vin- och mediabranschen samt vinutbildare. Dricker vin varje
dag, helst torr sherry, fino eller manzanilla, eller rött från Bordeaux.
Åldersgräns25 år eller äldre
Vinliv innehåller alkoholreklam som riktar sig till alla som är över 25 år
Vinliv använder cookies för att skydda din data, samt för att anpassa tjänster, erbjudanden och annonser till dig Cookie settingsJAG FÖRSTÅR
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.