Vikten av en tydlig profil. Det går aldrig att underskatta. Vad vore Ikea utan sin folklighet, Hermès utan sin orange färg eller Australien utan Shiraz? Tänkte väl det!
Två saker är avgörande för ett vinlands möjlighet att armbåga sin in på vinmarknaden: storytelling och profilering. Eller: konsten att lyckas sälja vin på den redan mättade marknaden.
Alla länder, alla distrikt och till och med många producenter jobbar på en egen profil. Något som skiljer dem från andra. Det kan vara en smaktyp som är karakteristiskt för vinhuset, flaskans form, etiketten med konstnärliga motiv eller att vinet är biodynamiskt odlat.
Ett bra vin har en bra historia
Oftast är det flera egenskaper. Vinvärlden är idag så mångfacetterad, att ska man sticka ut, då gäller att jobba för det. Och använda sig av storytelling. Det finns alltid en bra historia kring ett bra vin, kanske en sägen om hur det kom till första gången, hur området var i krig och druvorna skördades för sent… men oj vilket vin man då kunde tillverka i Tokaji, Ungern. Sött, fylligt, gudomligt.
Idag är historian ibland viktigare än själva vinet. Men vi gillar det. Tycker om att låta oss förföras av hur familjeproducenten stod upp mot elaka vinmyndigheter och gick sin egen väg. Violà! Vinet är idag klassat som det bästa från just den regionen.
Vikten av att våga sticka ut
Men det är också viktigt med den unika profilen. Att det ska sticka ut. En blå skojig flaska räcker inte idag. Det måste vara mer subtilt, mer äkta, och ger ett tydligt resultat.
Kolla bara in Australien. Som började producera vin för lite drygt 200 år sedan. Inte direkt först på banan, men de insåg snart att om de kunde hitta något eget i vinvärlden skulle det få dem att lyckas. Så vad göra? Jo, använda sig av en (redan etablerad) druva och gör ett lite annorlunda vin på den.
Samma men lite annorlunda
Druvan var Syrah, erkänd i Rhône sedan urminnes tider, men i Australien kallade man den för Shiraz efter den gamla persiska staden, där den kanske hade sitt ursprung (storytelling!). Och så gjorde man, attraktivt vin, mycket billigare än de hutlöst dyra vinerna från norra Rhône, lite annorlunda men ofta kraftig med mörka bär, inslag av mynta, eukalyptus…
Ett smart drag? Typ världens smartaste, för idag är Shiraz nästan mer känd än Syrah och detta på några ynka decennier.
Ska man göra det, ska man också göra det bra. Precis som de Down under gjorde.
“Rött vin från Australien på landets nationaldruva, Shiraz, från South Eastern Australia, ett av landets bästa vinområden.
Smakintensivt vin med inslag av choklad, vanilj, örter, kryddor, mörka bär, björnbär, fruktkoncentration med fyllig karaktär och lång eftersmak i drickvänlig stil.
Det här vinet dricker jag till en grillad T-benstek eller en härligt mustig höstgryta på högrev och svamp som serveras med kokt potatis.”
Vinlivs chefredaktör med 30 år i vin- och mediabranschen samt vinutbildare. Dricker vin varje
dag, helst torr sherry, fino eller manzanilla, eller rött från Bordeaux.
Åldersgräns25 år eller äldre
Vinliv innehåller alkoholreklam som riktar sig till alla som är över 25 år
Vinliv använder cookies för att skydda din data, samt för att anpassa tjänster, erbjudanden och annonser till dig Cookie settingsJAG FÖRSTÅR
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.