Orden kommer från Marcus Dahlin, Spanienansvarig på Systembolaget. Och visst har det – äntligen – hänt lite på monopolet. Vita spännande viner, rosé med karaktär, pet nat (!) och annat kul bubbel. Och så förstås det röda…
Vinliv ställde fem snabba till Systembolagets Marcus Dahlin, inköpare av spanska viner.
Vad gillar de svenska vinkonsumenter när det kommer till spanskt vin?
‒ Ser man till vad kunderna föredrar är det alltjämt Rioja och Ribera del Duero som gäller. Och så rött vin även om det finns ett intresse för vitt vin från Rioja. Ribera del Duero har kommit mycket stark där försäljningen mångdubblats de senaste åren.
Men vitt då?
‒ Vitt vin från Galicien har stora framgångar där vinerna från Rías Baixas gått om de vita vinerna från Rueda. Albariño är i dag den mest efterfrågade druvan och vinerna konkurrerar väl med vita viner från andra dela av världen. Galicien är helt klart tongivande då dagens smakprofil spelar vinerna i handen.
Och om vi tittar i spåkulan?
‒ De områden som kommer att dominera i framtiden är Rioja och Ribera del Duero samt druvorna Tempranillo och Garnacha. Men även distrikt som Bierzo, Valdeorras, Ribeira Sacra och Monterrei kommer att öka i betydelse. Och så förstås de inhemska druvorna. Många tongivande producenter som tidigare jobbat med internationella druvor plockar i högre utsträckning bort dessa.
Finns det andra områden att hålla ögonen på?
‒ Även Cádiz och Jerez kommer att få ett uppsving, även om det är en ganska svår stil för konsumenten. Jag har intrycket av att många som upptäcker exempelvis sherry gör det sent i sitt vinliv. Men även Madrid och den nya Garnacha-skolan är mycket intressant och något som passar dagens palett.
Hur står sig spanskt vin generellt?
‒ Jag skulle nog säga att spanskt vin aldrig har varit så bra som nu. Intresset och kunskapen har heller aldrig varit så stor, liksom kvaliteten aldrig så hög och jämn. Utbudet är dessutom bättre än någonsin.