Publicerat 27/3 - 2020

Stor risk att mångfalden drabbas

Krisen fördjupas i vinbranschen, i synnerhet för det småskaliga importörerna. Uteblivna betalningar från konkursade krogar och Systembolaget som drar in tillfälligt sortiment kan vara dödsstöten, säger fler vinimportörer till Vinliv.

Effekten av covid-19 får nu förödande konsekvenser för vinbranschen. Vi ser att stora delar av korgverksamheten nått bristningsgränsen fullständigt. Malmö-krogen SAV som erhöll en Michelinstjärna 2018 har varit tvungen att stänga och flera krogar, inte minst i Stockholm och övriga storstadsregioner, kommer att stänga inom kort. 

Exempelvis Melanders Group, som bland annat står bakom krogarna Konstnärsbaren, Wedholms Fisk och Sjöpaviljongen i Stockholm, har sedan några dagar försatts i så kallad rekonstruktion. 

Men även för flertalet vinimportörer är det kris, speciellt för de småskaliga.

– Vi står inför en rad problem där det mest prekära är att nästan all försäljning till Horeca försvunnit. Nästa kännbara parameter är att staten inte kommit med några stöd för enmansföretagare, förklarar Leif Stålbalk på Principium Dryck.

Systembolaget som livlina

Han menar vidare att för de mindre leverantörerna är det extremt tufft just nu då nästan all försäljning till Horeca har försvunnit.

– Men jag har tack och lov ett vin i fasta sortimentet på Systembolaget. Det är min livlina just nu, fortsätter han.

Och han får medhåll av Sara Wetterling på Happy Dog Dryckeshandel.

– Vi står liksom i det tysta ledet bakom. Det är inget vi kan göra vad gäller restaurangmarknaden förutom att hoppas att våra krogar ska klara sig ur detta och att det blir kortsiktigt.

Systembolagets gynnar storföretagen

Ett problem flera av de småskaliga vinimporterna återkommer till är att Systembolaget upphört med sina lanseringar i det tillfälliga sortimentet, en av få möjligheter de mindre vinimportörerna har för att få in vin på monopolet.

– Att ta beslutet att stänga ner för beställningar ur tillfälliga sortimentet är att prioritera bort oss mindre importörer som kanske har vår enda kanal där. Det är inte ok och kan ses som att man ger fördelar till andra sortiment, menar Sara Wetterling.

Viktigt med speciella insatser

Livlinan idag är alltså Systembolaget. Trots försämrade öppettider och indragna lanseringar, även webblansering i april skjuts upp, ökar Systembolagets försäljning. Fler importörer menar att detta alltså gynnar de stora importörerna som redan har en stor del av sitt sortiment i butik.

– För oss är det oerhört viktigt att företag i restaurang- och besöksnäringen klarar sig igenom den här krisen. Här behövs speciella insatser, menar Anna De Geer, VD på SVL.

Vädjan till regeringen om åtgärder

SVL vädjar därför till regeringen att göra allt som krävs för att rädda restaurangbranschen genom den här krisen. En storskalig utslagning av restauranger vore förödande på många sätt, också för föreningens medlemmar. 

– Det absolut viktigaste för vår bransch, när vi tittar framåt, är att Systembolaget fortsätter att hålla öppet på ordinarie tider och att man förmår möta en ökad efterfrågan både i butiker och i e-handeln samt hemleveranser, förklarar hon vidare.

Systembolaget hörsammar kritiken

Systembolaget har samtidigt hörsammat kritiken till viss del från leverantörshåll. Tidigare aviserade monopolet att de skulle upphöra med möjligheten för kund att beställa ur sortimentet Lokalt & Småskaligt på webben och direkt i butikerna precis som tidigare. Men det är alltså åter möjligt.

Det som går att beställa idag
  • Drycker ur beställningssortimentet
  • Drycker i sortimentet Lokalt & Småskaligt
  • Allt i det fasta, ordinarie sortiment
  • Påskdrycker

Tydligt att vi är sårbara med ett monopol

Men frågan är om detta räcker. De småskaliga vinimportörerna, som till mycket stor del står för mångfalden viner på den svenska marknaden, tappar stort. Och håller effekten av covid-19 i sig på längre sikt, får detta av förklarliga skäl långvariga konsekvenser.

– Som liten importör är det väldigt tydligt hur sårbara vi är vid en sådan här situation och att det idag inte finns några alternativ att sälja förutom via Systembolaget, avslutar Leif Ståbalk på Principium Dryck.


Tre snabba frågor till Systembolaget

Är det aktuellt med att begränsa öppettiderna ännu mer?

– I nuläget har vi inte behov av det.

Ser ni någon förändring i försäljning?

– Försäljningen har ökat något, vilket kan bero på stängda gränser och färre besök på restauranger och barer. Vi ser inte tecken på bunkring, man köper samma varor som annars men något mer.

Rekryterar ni ny personal nu när frånvaron är så hög?

– Ja, vi har rekryterar ca 100 personer.

Texten uppdateras kontinuerligt.

Johan Franco Cereceda, Author
Johan Franco Cereceda

Vinlivs chefredaktör med 30 år i vin- och mediabranschen samt vinutbildare. Dricker vin varje dag, helst torr sherry, fino eller manzanilla, eller rött från Bordeaux.